Medzinárodná konferencia o nadaných deťoch
Každý, kto pracoval s nadanými deťmi vie, že je to náročné. Nadané dieťa si žiada omnoho viac ako jeho rovesníci.
Je neustále smädné po vedomostiach, nestačia mu len tie z učebnice. A už vôbec mu nevyhovuje prototyp
klasickej vyučovacej hodiny. Často je neposedné, nevydrží dlhšiu dobu sedieť na jednom mieste a sa sústrediť
na jednu aktivitu či monotónny výklad učiva. Príprava na vyučovaciu hodinu s takýmito deťmi je ozaj náročná a
vyžaduje si citlivý individuálny prístup, neustále metodické inovácie a samoštúdium pedagóga.
Významnou barličkou v práci s nadanými deťmi je na Slovensku jedinečný a svetovo
uznávaný program APROGEN - "Alternatívny PROGram Edukácie Nadaných",
ktorý ponúka mnohé cenné rady a návody pre úspešnú prácu s nadanými žiakmi.
|
Posledné aprílové dni sa v Bratislave konala medzinárodná konferencia o nadaných deťoch pod názvom
„Inovačné formy a metódy práce s nadanými žiakmi“.
Konferenciu organizovala riaditeľka Školy pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium v Bratislave a
najmä autorka projektu APROGEN PhDr. Jolana Laznibatová, CSc. A keďže Základná škola Hrnčiarska
v Humennom ako jediná v okrese už dlhodobo pracuje s týmto programom pre intelektovo nadané deti,
nesmeli sme na konferencii chýbať.
|
Konferenciu svojimi príhovormi, v ktorých odvôvodnili potrebu rozprávať o nadaných deťoch a
neustále inovovať formy a metódy práce s takýmito deťmi, otvorili pani poslankyňa NR SR Magdaléna Vášáryová
a riaditeľka Školy pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium v Bratislave PhDr. Jolana Laznibatová, CSc.
|
Na konferencii so svojimi zaujímavými skúsenosťami z práce s nadanými deťmi v ich krajine prezentovali
poprední svetoví odborníci. Ako prvý vystúpil riaditeľ Medzinárodného centra Belin-Blank pre vzdelávanie
nadaných a rozvoj talentu, profesor na Univerzite v americkom štáte Iowa Prof. Nicholas Colangelo, PhD.,
ktorý vo svojej prednáške hovoril o úrovni starostlivosti o nadané deti v USA, o tvorbe vzdelávacích
programov a učebníc a efektivite vzdelávania, o aktivitách Belin-Blank Centra pri rozvíjaní nadaných.
O problematike vzdelávania nadaných v digitálnom svete a trendoch do budúcnosti rozprával Prof. Dr. Taisir Subhi-Yamin,
predseda Medzinárodného centra pre inováciu vo vzdelávaní ICIE v Paríži.
Pani Dr. Eija Kaupinnen prednášala o rozvíjaní nadaných a talentovaných detí vo Fínsku. Pohľad rodičov na danú problematiku nám ponúkla PhDr. Eva Vondráková, ktorá na konferencii zastupovala Klub rodičov nadaných detí STAN. |
Zaujímavý bol aj biomedicínsky pohľad na nadaných jedincov v podaní zastupiteľky
lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave Doc. MUDr. Daniely Ostatníkovej, PhD.,
ktorá predniesla výsledky svojich dlhoročných štúdií. Prvý deň konferencie ukončila svojou
prednáškou Prof. PhDr. Mária Glasová, PhD. z Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.
|
Kým zameranie prvého dňa bolo teoreticko-výskumné, druhý deň patril workshopom zameraným na prácu s
nadanými deťmi. Tému "Tajomstvo otázok - Metódy práce s nadanými deťmi od predškolského veku" predniesla J. Havigerová.
Pani E. Szobiová nás oboznámila so súčasným prístupom k rozvíjaniu tvorivosti v školách.
S ukážkami práce s nadanými deťmi v rôznych predmetoch sa predstavili aj pedagógovia Školy pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium v Bratislave. J. Zhouf predniesol tému - "Ako tvoriť zaujímavé úlohy pre žiakov v matematike". Ako učiť matematiku s radosťou ukázala V. Olšáková. O tom, že nadané deti treba počúvať nás v príspevku Počúvajte nadané deti – majú pravdu presvedčila B. Kosíková. Ako je to s rozvojom kritického myslenia na hodinách slovenčiny nás poučil M. Bujňák. D. Vargová nám ukázala využitie drámy ako prostriedoku rozvíjania komunikácie a tolerancie. Jazykový blok ukončila s prednáškou "Cafe Latte – tvorivá práca na hodinách slovenčiny s nadanými žiakmi" K. Karšňáková. Posledný blok workshopov bol zameraný na prírodné vedy. P. Novotný odprezentoval svoju prednášku "Využitie bagra pre výučbu fyziky" a A. Belan poukázal na to, ako v človeku nezabiť programátora. |
Na konferencii sa zúčastnili pedagógovia a psychológovia z mnohých škôl, ktorí pracujú s programom APROGEN.
Všetci účastníci konferencie sa zhodli na tom, že bola skutočným prínosom a povzbudením pre ďalšiu
prácu s nadanými a talentovanými deťmi.
|
Mgr. Jitka Fiľová |