Medzinárodná konferencia o nadaných deťoch

      Každý, kto pracoval s nadanými deťmi vie, že je to náročné. Nadané dieťa si žiada omnoho viac ako jeho rovesníci. Je neustále smädné po vedomostiach, nestačia mu len tie z učebnice. A už vôbec mu nevyhovuje prototyp klasickej vyučovacej hodiny. Často je neposedné, nevydrží dlhšiu dobu sedieť na jednom mieste a sa sústrediť na jednu aktivitu či monotónny výklad učiva. Príprava na vyučovaciu hodinu s takýmito deťmi je ozaj náročná a vyžaduje si citlivý individuálny prístup, neustále metodické inovácie a samoštúdium pedagóga. Významnou barličkou v práci s nadanými deťmi je na Slovensku jedinečný a svetovo uznávaný program APROGEN - "Alternatívny PROGram Edukácie Nadaných", ktorý ponúka mnohé cenné rady a návody pre úspešnú prácu s nadanými žiakmi.
Kliknutím zväčšiť fotografiu Kliknutím zväčšiť fotografiu
      Posledné aprílové dni sa v Bratislave konala medzinárodná konferencia o nadaných deťoch pod názvom „Inovačné formy a metódy práce s nadanými žiakmi“. Konferenciu organizovala riaditeľka Školy pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium v Bratislave a najmä autorka projektu APROGEN PhDr. Jolana Laznibatová, CSc. A keďže Základná škola Hrnčiarska v Humennom ako jediná v okrese už dlhodobo pracuje s týmto programom pre intelektovo nadané deti, nesmeli sme na konferencii chýbať.
Kliknutím zväčšiť fotografiu Kliknutím zväčšiť fotografiu
      Konferenciu svojimi príhovormi, v ktorých odvôvodnili potrebu rozprávať o nadaných deťoch a neustále inovovať formy a metódy práce s takýmito deťmi, otvorili pani poslankyňa NR SR Magdaléna Vášáryová a riaditeľka Školy pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium v Bratislave PhDr. Jolana Laznibatová, CSc.
Kliknutím zväčšiť fotografiu Kliknutím zväčšiť fotografiu
      Na konferencii so svojimi zaujímavými skúsenosťami z práce s nadanými deťmi v ich krajine prezentovali poprední svetoví odborníci. Ako prvý vystúpil riaditeľ Medzinárodného centra Belin-Blank pre vzdelávanie nadaných a rozvoj talentu, profesor na Univerzite v americkom štáte Iowa Prof. Nicholas Colangelo, PhD., ktorý vo svojej prednáške hovoril o úrovni starostlivosti o nadané deti v USA, o tvorbe vzdelávacích programov a učebníc a efektivite vzdelávania, o aktivitách Belin-Blank Centra pri rozvíjaní nadaných. O problematike vzdelávania nadaných v digitálnom svete a trendoch do budúcnosti rozprával Prof. Dr. Taisir Subhi-Yamin, predseda Medzinárodného centra pre inováciu vo vzdelávaní ICIE v Paríži.
      Pani Dr. Eija Kaupinnen prednášala o rozvíjaní nadaných a talentovaných detí vo Fínsku. Pohľad rodičov na danú problematiku nám ponúkla PhDr. Eva Vondráková, ktorá na konferencii zastupovala Klub rodičov nadaných detí STAN.
Kliknutím zväčšiť fotografiu Kliknutím zväčšiť fotografiu
      Zaujímavý bol aj biomedicínsky pohľad na nadaných jedincov v podaní zastupiteľky lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave Doc. MUDr. Daniely Ostatníkovej, PhD., ktorá predniesla výsledky svojich dlhoročných štúdií. Prvý deň konferencie ukončila svojou prednáškou Prof. PhDr. Mária Glasová, PhD. z Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.
Kliknutím zväčšiť fotografiu Kliknutím zväčšiť fotografiu
      Kým zameranie prvého dňa bolo teoreticko-výskumné, druhý deň patril workshopom zameraným na prácu s nadanými deťmi. Tému "Tajomstvo otázok - Metódy práce s nadanými deťmi od predškolského veku" predniesla J. Havigerová. Pani E. Szobiová nás oboznámila so súčasným prístupom k rozvíjaniu tvorivosti v školách.
      S ukážkami práce s nadanými deťmi v rôznych predmetoch sa predstavili aj pedagógovia Školy pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium v Bratislave. J. Zhouf predniesol tému - "Ako tvoriť zaujímavé úlohy pre žiakov v matematike". Ako učiť matematiku s radosťou ukázala V. Olšáková. O tom, že nadané deti treba počúvať nás v príspevku Počúvajte nadané deti – majú pravdu presvedčila B. Kosíková. Ako je to s rozvojom kritického myslenia na hodinách slovenčiny nás poučil M. Bujňák. D. Vargová nám ukázala využitie drámy ako prostriedoku rozvíjania komunikácie a tolerancie. Jazykový blok ukončila s prednáškou "Cafe Latte – tvorivá práca na hodinách slovenčiny s nadanými žiakmi" K. Karšňáková. Posledný blok workshopov bol zameraný na prírodné vedy. P. Novotný odprezentoval svoju prednášku "Využitie bagra pre výučbu fyziky" a A. Belan poukázal na to, ako v človeku nezabiť programátora.
Kliknutím zväčšiť fotografiu Kliknutím zväčšiť fotografiu
      Na konferencii sa zúčastnili pedagógovia a psychológovia z mnohých škôl, ktorí pracujú s programom APROGEN. Všetci účastníci konferencie sa zhodli na tom, že bola skutočným prínosom a povzbudením pre ďalšiu prácu s nadanými a talentovanými deťmi.

Mgr. Jitka Fiľová